top of page
Search

התמודדות במצבי לחץ


התמודדות עם מצבי לחץ

מהו לחץ?

דְּחָק (עָקָה, או בשם העממי - לחץ, באנגלית: Stress ובעקבותיו נפוץ גם התעתיק "סטרס") הוא מונח מתחום הפיזיולוגיה והפסיכולוגיה המציין תחושת מצוקה הנובעת מפגיעה במצב האיזון של האדם או החיה, כתוצאה מגירוי חיצוני מוחשי ופיזי או פסיכולוגי. במצב זה עשוי להיווצר קושי בהתמודדות עם גורם הדחק וחוסר הסתגלות התנהגותי, פסיכולוגי (כגון תחושת פחד וחרדה) או פיזיולוגי (כגון פגיעה במערכת העיכול, לחץ דם גבוה ודיכוי המערכת החיסונית). הגירוי היוצר את הדחק עשוי להתקיים במציאות או אף רק בתודעתו או במחשבתו של אדם, והוא נתפס כמסכן או כמאיים על השלמות הפיזית או הנפשית שלו, ישירות או בעקיפין, דרך איום או סיכון של משאבים ואינטרסים.

איך מתמודדים עם לחץ?

לכל אדם יש דרכים ואמצעים להתמודד במצבי דחק.

ד"ר מולי להד ועפרה אילון בנו מודל המתאר את התמודדויות השונות במצבי לחץ: גש"ר מאח"ד

גוף שכל רגש משפחה אמונה חברה דמיון

לכל אחד מאתנו יש מנגנון אחד או יותר בו אנו משתמשים אוטומטית במצבי דחק. מטרת המאמר היא לאפשר לכל אחד לזהות את דרך ההתמודדות שלו ואף להוסיף לארגז הכלים דרכים נוספות להתמודדות.

ג - גוף: חוויות לחץ משפיעות על המערכת הנוירו-כימית של המוח ומעוררות תגובות לחץ אופייניות, כגון כאבים, סחרחורת ובחילה, הזעה ורעידות, פיק ברכיים וכדומה. לכל תחושות לחץ ישנו רכיב גופני. מיומנויות שחרור, הרפייה שרירית, הרפייה נשימתית הרפייה תנועה נמרצת ושליטה על תגובות הגוף מסייעות להחזיר את המערכת הגופנית לאיזון הרצוי.

דרכי בתמודדות: ספורט, הליכה, נקיון הבית, להתנדנד על נדנדה, אכילה ,נטילת תרופות וכו'.

ש - שכל: החשיבה מתערפלת ומשתבשת תחת לחץ. כדי להקטין את תחושת חוסר האונים ולפתח גישה חיובית של התמצאות ושליטה, יש לעזור בארגון מחדש של התפקודים הקוגניטיביים, האחראים ללמידה ולאיסוף מידע רלוונטי, להכוונת החשיבה החיובית, לבוחן המציאות, לברירת סדר עדיפויות ולפתרון בעיות.

דרכי התמודדות: לאסוף מידע, סיעור מוחות לפתרונות, עשיית סדרי עדיפויות, חשיבה חיובית וכו'

ר- רגש: מגוון רחב של רגשות מתעוררים עקב מצב לחץ. עצירת הביטוי הרגשי עלולה להיות מסוכנת לבריאות הנפשית והגופנית. יש לאפשר מבע רגשי באמצעים מילוליים של דיבור וכתיבה ובאמצעים בלתי-מילוליים בהבעה ביצירה (בצבע, בתנועה, בצליל). שחרור וביטוי רגשי ברמה אישית או בין אישית תורם להפחתת תחושת הלחץ והמצוקה.

דרכי התמודדות: הבעת רגש ע"י בכי, צחוק, ביטוי ע"י מוזיקה, יצירה, ציור וכו'

מ - משפחה: המערכת המשפחתית היא מערכת חברתית ראשונית חיונית לפיתוח כישורי התמודדות בלחצי החיים. היא מסוגלת להעניק אהבה, תמיכה וסיוע, היוצרים את הבסיס להישרדות ולמרפא במצבי מצוקה.

דרכי התמודדות: התרפקות וקרבה למשפחה.

א - אמונות: האמונה שייכת למימד הרוחני של האדם, לתחום החיפוש אחר טעם החיים וסדר היקום. האמונה מעניקה משמעות למצוקה ולסבל. התקווה חיונית להישרדות. מערכות אלו עלולות להתערער עקב משברים. חשוב לחזק את התהליך הפנימי הקשור למערכת ערכים חברתית-אידיאולוגית, לאמונה דתית, ולביטחון עצמי בעזרת תהליכים כגון 'הבהרת ערכים', טקסים קבוצתיים, תפילות וחיפוש מודע של משמעות החיים.

דרכי התמודדות: תפילה, תהילים, אמונה ביכולות שלנו להתמודד.

ח - חברה: תקשורת בין אישית חיונית ליצירת קשרים חברתיים. לתמיכה מצד הקבוצה החברתית יש חשיבות ראשונה במעלה בהתמודדות בלחצים ובמשברים. היכולת למלא תפקיד חברתי ולהשתלב בקבוצה מסייעת לפרט לרכוש ביטחון בזמנים של בלבול ואי-ודאות. מתן תמיכה חברתית לאדם במצוקה היא מיומנות חברתית הניתנת לטיפוח למעניק ומקבל כאחת.

דרכי התמודדות: לשוחח עם חבר/ה, קבוצה לעזרה עצמית, פורום אינטרנטי וכו'

ד - דמיון: פעולת הדמיון מאפשרת דיאלוג בין גוף, שכל ורגש. היא חיונית לכושר המצאה, לחשיבה יוצרת, לפתרון בלתי שגרתי של בעיות ולהומור. הפלגה בדמיון מאפשרת הסחת דעת והפוגה במצבי מצוקה מתמשכים. (ניתן לעשות הרפיה ודמיון מודרך המופיעים באתר זה.)

לכל אחד מאתנו ישנם משאבים להתמודדות במצבי לחץ. רובינו משתמשים במספר סגנונות ההתמודדות. כאשר אנו מרגישים שאנו צרכים לשכלל את ההתמודדות שלנו כדאי לנסות סגנון שפחות נגיש לנו. לעיתים נופתע ונגלה שנעזרנו מהסגנון החדש והוספנו עוד כלי ל'ארגז הכלים' האישיותי שלנו.

0 comments
bottom of page